søndag 18. oktober 2009

UNGGUTTEN FRA ISLAND KUNNE VERKEN LESE ELLER SKRIVE

Jeg har fortalt om mormors skuffelse da hun trodde at de skulle få en islandshest i huset, men som viste seg å være en ung gutt fra Island.

Det viste seg at unggutten verken kunne lese eller skrive. På Island hadde han og søsteren blitt satt bort til en prestegård for å arbeide for maten, og behandlingen av de to søsknene var visst ikke særlig bra. Gutten fant muligheten til å gjemme seg om bord på en båt som skulle til Norge, nærmere bestemt Tønsberg. Der gikk han i land og ble plukket opp av skomakeren som tok ham med seg hjem.

Mormor ble forelsket i denne unggutten, og etter en stund fant de ut at de ville gifte seg. Jeg vet ikke hva faren, Johan Rastad, sa om dette, men jeg kan tenke meg at han satte noen betingelser. Uansett – islenderen lærte det han måtte, ble etter hvert stuert med fine eksamenspapirer og gift med min mormor. Sammen fikk de ti barn, og den yngste ble min mor. Det ble sagt at morfar bare var hjemom etter hver hvalfangstsesong for å lage barn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar