mandag 19. oktober 2009

GÅRDENS NAVN VAR SOLLI

Gårdens navn var Solli, og jeg har mange ganger stusset over dette navnet i og med at en høy ås stengte solen ute om ettermiddagen.

Morfar gikk i land få år etter at jeg ble født for å starte gårdsslakteri i uthuset, hvilket var populært for en matglad gutt. Jeg husker at jeg ofte ble sendt over tunet til slakteriet for å hente blodpudding og pølser, og da var det som regel noen svært gode smakebiter å hente.

I huset hos mormor og morfar var det fint å være. Mor, far og jeg bodde først i vinterhaven på sydsiden av huset og senere i leiligheten i annen etasje. Far var hos sine klienter hele uken fra mandag morgen til lørdag ettermiddag, mor jobbet hos Bakken på Bakkens Planteskole og mormor passet meg mens mor var på jobb. Jeg ble nok noe bortskjemt av mormor. På kjøkkenet fikk jeg fersk brødskalk med smør som jeg kunne duppe i kaffekoppen til mormor, mens vi satt og småpratet. Jeg tror at hun også syntes godt om disse pratestundene.

Familien på min mors side var veldig sammensveiset. I tillegg til mors søsken med barn hadde vi som nærmeste naboer tante Erna og onkel Kristian med mine tremenninger Jon Eddy og Ole Robert. Tante Erna var mors kusine. Mor hadde åtte søsken igjen etter at onkel Stefan døde som tjueåring lenge før jeg ble født. Disse søsknene var alle gift og hadde barn, så jeg hadde tolv fettere og kusiner i tillegg til mine nabotremenninger.

Historien fortsetter om en eller to dager.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar