torsdag 22. oktober 2009

FON HADDE HESTER OG HØNER UTEN HODE

Fon hadde både hester og høner. Hønene hans løp rundt på tunet uten hoder, mens Fon sto ved hoggestabben med en blodig øks i hånden. Han grep tak i hodet til hønene, slengte dem rundt slik at hønehalsen tvinnet seg, skiftet grep og hogg av hodet med et eneste hogg. Så kastet han hønene fra seg og dermed løp de rundt uten hode, men med en rød tut der hodet hadde vært.

Hos Fon var det spennende å være. Jeg tror han var snill, men han kunne bli sint også. En gang mens han holdt på å kjøre inn høy, sto Jon Eddy og jeg på god avstand og ropte til ham med ertenavn. Han hyttet til oss med høygaffelen. Vi ble redde og løp hjem. Mor spurte om hvordan vi hadde hatt det og jeg med min dårlige samvittighet, svarte at vi hadde ertet Fon som hadde blitt sint. Mor likte ikke det hun hørte, så jeg fikk beskjed om å gå tilbake og be om unnskyldning. Jeg var redd, og ville ikke, men mor fikk overtalt meg.

Det tok jo bare fem minutter å løpe til Fon, men det føltes veldig langt. På veien passerte jeg huset til Jon Eddy. Jeg ropte på ham, men han hadde sikkert gjemt seg. Jeg kom til svingen bortenfor Jon Eddy og gikk ut på jordet der Fon satt på høyvogna klar til å kjøre inn høyet. Jeg ropte UNNSKYYYYLD, FON, og Fon snudde seg mot meg. Da steilet hesten. Det var Svarten som ikke var helt rolig av seg. Jeg ble enda reddere enn jeg var og løp hjem igjen. Dagen etter var jeg tilbake på jordet for det var gøy å være med på høyvogna. Jeg tror Fon hadde glemt alt sammen, for han sa bare HEI, og jeg fikk klatre opp i vogna.

Klara og Ella var døtrene til Fon. Ella var veldig pen og jobbet på Plenty, en gaveforretning i Tønsberg, mens Klara var hjemme og hjalp til på gården.

Når vi plukket poteter, var det servering i kjelleren. Vi kunne gå rett inn utenfra siden tunet skrånet ned fra huset mot jordene. I kjelleren var det murgulv og et langt bord med to lange benker langs bordet. Klara kom med maten som var varm og veldig god.

Vi fikk lov å ri på den ene hesten – ikke Svarten som var litt urolig. Vi satt på hesteryggen og holdt i manen slik at vi ikke skulle dette av, mens Fon gikk ved siden av.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar