lørdag 24. oktober 2009

MIN FØRSTE SKOLE - SKJERVE SKOLE

Det var her jeg møtte kravene fra det offisielle Norge første gang. Jeg hadde fått ny dongeribukse med skotskrutete bred oppbrett nederst slik at de nypussede skoene syntes. Mor har alltid vært opptatt av at skoene skulle være pusset blanke. Hun sa alltid at det første jentene så på hos guttene, var skoene. Senere har jeg lært at jentene heller fokuserer på den kjøttfulle delen nedenfor ryggen, men dette siste gjelder vel mer etter puberteten eller enda senere.

Fra før kjente jeg en som gikk i samme klasse. Bjørn het han og han var stor – veldig stor. Når vi sto ved siden av hverandre og jeg så på ham fra siden, så jeg rett inn i skulderen hans. I tillegg var han skikkelig bred.

Bjørns familie hadde gårdsbruk på Bjønnesåsen, så han hadde et godt stykke å gå før han kom til dit jeg bodde, der jeg bodde. Når han kom til oss, plystret han på meg. Dette imponerte meg, fordi denne kunsten har jeg aldri fått tak på. Når jeg hørte plystringen løp jeg ut med mor på slep. Vi skulle fotograferes, og dette bildet finnes ett eller annet sted hos mor. Lysluggen Bjørn, trygg og stor, og lille meg ved siden av ham.

Bjørn og jeg gikk sammen til skolen. For hvert skritt han gikk, måtte jeg ta to. Han gikk bredbent og tungt, mens jeg spratt opp og ned og rundt Bjørn og meg selv.
Neste gang får du høre om løgn og prikker i øynene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar