onsdag 14. oktober 2009

HISTORIEN STARTER

Jeg ble født i Tønsberg, nærmere bestemt på Mødrehjemmet i byen. De aller fleste barn blir sett på som vakre av sine foreldre – i alle fall av sin mor. Da jeg ble født var jeg, etter det jeg har blitt fortalt, ikke vakker – selv sett med min egen mors øyne. Jeg var et av bevisene for at Darwin hadde rett når det gjelder utviklingsteorien sin – med lange mørke hår – ikke bare på hodet, men også i ansiktet. Hårene forsvant ganske raskt, sa mor, så jeg ble etter hvert seende ut som et vanlig menneske og ikke en apekatt.

Mor var Nøtterøy-jente og full av fart, spesielt på dansegulvet. Far kom fra Oslo og avtjente militærtjenesten på Nøtterøy. Bildene av ham som ung viser en litt macho ung mann med krøllete hår, kinnbarter og militær uniform. Jeg kan tenke meg hvordan dette paret matchet hverandre i denne tiden rett etter krigen.

De ble gift seks måneder før jeg ble født, så jeg var vel ikke direkte planlagt, men ble allikevel ønsket velkommen. Mor og far hadde et svært nært forhold, og dette forplantet seg videre til meg som vokste opp i et trygt og godt hjem. Da jeg var seks år fikk jeg også broren min, og dette forsterket familiesamholdet, og jeg ble svært glad i denne lillebroren min.

Historien fortsetter om en dag eller to.

Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar