onsdag 21. oktober 2009

PASS DERE FOR ”NØKKEN”!

Nedenfor gården til mormor og morfar gikk det en åpen bekk for femti år siden. Jeg kjørte fra Borgheim til Bergan over Volden for et par år siden, og da var bekken nesten gjenvokst, men den gangen var den som sagt mer åpen, og det rant mer vann i den enn det gjør i dag. Barn tiltrekkes av rennende vann, og det gjaldt selvfølgelig også meg, og mor og mormor ga bekken karakteren ”farlig”. Derfor oppsto dette vesenet som de fortalte het ”Nøkken”. ”Pass deg for bekken, for der bor nøkken”, lærte jeg, men da ble jo bekken enda mer spennende. Både Jon Eddy, tremenningen min, og jeg ville jo gjerne se denne ”Nøkken”. Resultatet var at vi ofte kom for nær vannet og ble våte. Dermed oppdaget selvfølgelig mor at vi hadde vært i bekken, og vi ble på nytt advart mot ”Nøkken”, og enda mer nysgjerrig ble vi.

Så en dag da Jon Eddy og jeg var der nede, så vi ham. Han var flat og hvit og lignet på en liten flyndre. Vi løp hjem og fortalte at vi hadde sett Nøkken. Vi ble spurt om hvordan han så ut, og vi beskrev den visuelle opplevelsen, mens vi opplevde det hele på nytt.

Hvordan denne lille flyndra hadde kommet ut i bekken, vet jeg ikke. Kanskje noen hadde kastet den der? Hva vet jeg? Men ”Nøkken” var og ble en liten død og hvit flyndre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar