torsdag 5. november 2009

PÅ ET GÅRDSBRUK MÅ DE FLESTE TA ANSVAR

På Lensberg som var et gårdsbruk av den gamle typen var det naturlig at de fleste tok sin del av arbeidet når de fikk beskjed om det. Gården var full av dyr – kuer, griser, hester og høner, så det var alltid noe å gjøre. På den annen side fikk vi boltre oss nesten som vi ville – på låven, i fjøset, i vognskjulet og grisehuset. Det siste var spesielt morsomt når en av purkene hadde fått unger som var veldig små og lå inntil mora og under den røde varmelampa.

Vi bodde i bryggerhuset som inneholdt en leilighet med kjøkken, stue som var delt i to og ett soverom der mor og far hadde dobbeltseng og min lillebror, Roar, og jeg hadde seng i to etasjer. Roar lå nederst siden han var den minste, mens jeg lå i overkøya.

Vår familie hadde ansvaret for fjøsstellet hver tredje søndag om sommeren og hver annen søndag om vinteren eller omvendt, og det var ikke alltid veldig morsomt å stå opp når far vekket meg klokken fem om morgenen om vinteren for å gå i fjøset. Jeg husker at vintrene var svært kalde, og når jeg kom ut og skulle gå ned til fjøset, knitret det når snøen ble presset sammen under støvlene mine.

Jeg har aldri likt kulde, så det var godt å komme inn til kuene. De rautet velkommen til oss, og far klargjorde melkemaskinene, mens jeg begynte å skyfle møkka ned i møkkarennene og derfra ned i hullet til gjødselkjeller’n. Deretter var det å strø med sagflis, og så kunne melkinga ta til.

Mens melkemaskinene pumpet melka ut av jurene, begynte vi foringa. Vi hentet silo som var ganske tungt å få opp i trillebåra og på toppen skulle kuene ha kraftfôr som hadde melkonsistens. Etter hvert som melkebøttene ble fulle, måtte melka siles gjennom et papirfilter før vi kunne helle den opp i melkespannene som senere på dagen ble hentet av melkebilen.

Og endelig etter et par tre timers jobb, forlot vi de tilfredse kuene og det varme fjøset, og gikk hjem til frokost. Jeg fikk en krone for denne jobben. Pengene sparte jeg som regel. En gang i blant gikk jeg på kino, for vi hadde kino på bygdelokalet på Sem. Der kostet en kinobillett syttifem øre, så lønnen for fjøsstellet var ganske god for en gutt på tolv tretten år.

I morgen forteller jeg om kremmerne på kino, kremmere og idrett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar