mandag 9. november 2009

OM 4H

4H var en aktivitet der nesten bare unger fra gårdsbrukene deltok. De fire H’ene står for hode, hjerte, helse og hender.

I det mest aktive året mitt, leide jeg jord der jeg dyrket purre. Jeg plantet, gjødslet og vannet etter alle kunstens regler. Førte log og regnskaper, og da høsten kom, tok jeg opp purren og jordslo dem i kjelleren under vognskjulet. Jeg bar sand i bøtter ned i kjelleren og la purrene i sanden uten at de kom nær hverandre. Da vi nærmet oss jul, tok jeg dem opp og far kjørte dem inn til Gartnerhallen. Siden det var så sent på året, var prisene meget gode. Jeg mener å huske at det var far som kom på ideen om å jordslå purren. Jeg fikk betalingen og betalte mine regninger. Overskuddet ble meget bra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar